«The Alfred Wegener Institute carries out research in the Arctic and Antarctic as well as in the high and mid latitude oceans. The institute coordinates German polar research and makes available to national and international science important infrastructure, e.g. the research ice breaker “Polarstern” and research stations in the Arctic and Antarctic […] Providing an acoustic live stream of the Antarctic underwater soundscape is a formidable challange. After all, more than 15000 km lie between Antarctica and our institute in Germany. Underwater sound is recorded by means of two hydrophones by PALAOA, an autonomous, wind and solar powered observatory located on the Ekström ice shelf (Boebel et al., 2006). The data stream is transmitted via wireless LAN from PALAOA to the German Neumayer Base. From there, a permanent satellite link transmits the data to the AWI in Germany. A constant hiss pervading the signal is the natural, isotropic background noise made audible here through the use of ultra sensitive hydrophones. Additional broad band noise caused by wind, waves and currents adds to it on occasion. Due to the limited bandwith of the satellite link, jamming of the WLAN link due to storms, or energy shortage, the connection might temporarily be down or scrammed. In this case, please dial in later!»
Via: microsound list
El sonido impredecible
DAVID TOOP – 14/05/2008 La Vanguardia
Hace unas noches, me encontraba escuchando frente a mi ordenador algunos sonidos submarinos captados bajo el hielo antártico. No se trataba de una grabación, sino de una transmisión de audio enviada de modo inalámbrico desde cuatro hidrófonos hasta una estación de satélites en Alemania, a la que yo accedía desde Londres, más o menos en directo, a través de una conexión de banda ancha a internet. La conexión se interrumpió pasados unos minutos, seguramente a causa de las tormentas del hemisferio austral, pero durante ese breve periodo de tiempo lleno de sonidos espectrales me vi sumergido en un espacio acuoso que parecía ajeno a este planeta. Habría podido imaginar esa misma escena especulando sobre el futuro de la música en 1998; sin embargo, ahora hay algo distinto. ¿Es posible hablar de música hoy en día como de una actividad claramente separada dentro de la cultura humana, o la composición musical se ha convertido en algo confuso y periférico?