Concha Jerez – José Iges – Pedro López
Rosario Cruz, soprano
Concha Jerez, voz y procesado en vivo de video / voice and live video processing
Pedro López, programación y electrónica en vivo / programming and live audio electronics
José Iges, mezclas, electrónica en vivo y voz / recorded materials, live audio electronics and voice
3-9-04, 20:00 – 24:00 h. Long Radio Night. Kunstradio, ORF
Transmisión directa/live transmission: ORF culture channel (FM stereo / 5.1), Internet: www.kunstradio.at
7-9-04, 19:00 h. Ars Electronica Festival
Sky Medialoft, Ars Electronica Center
Concierto de cámara dedicado a la memoria de las víctimas de los atentados del 11 de marzo de Madrid, integrado por cuatro intérpretes que emplean la voz de diversos modos y en distintas formulaciones, en vivo y grabadas, con el empleo de un set de herramientas tecnológicas y de imágenes en movimiento que provienen de una cámara digital, asi como de diversos videos realizados a partir del recorrido posterior de los lugares donde tuvieron lugar los atentados. Ambos tipos de imágenes son transformadas en directo.
Como su título sugiere, la voz es el material central en esta obra. Uno de los puntos de partida fue el montaje de residuos de lenguaje sobre edición digital, a partir de grabaciones muy diversas, lo que dio como resultado unos agregados fonéticos que, por una parte, crean secuencias y loops y, por otra, suministraron al transcribirlos a partituras algunos de los materiales básicos para las voces en vivo. En momentos muy precisos se emplean además fragmentos de canciones populares. Junto a ello, se han incorporado a esa, en ocasiones, polifonía rota, grabaciones de dos grandes cantantes que han estado estrechamente vinculadas a la producción de los autores: Esperanza Abad y Belma Martín.
La parte hablada consiste en la lectura, en determinados momentos, de listas con las edades, profesiones y nacionalidades de los 191 fallecidos en los atentados del 11-M en Madrid, puesto que cuando la primera versión de «Vox Vocis» se estaba planteando tuvo lugar aquel trágico suceso.
____________________________________________________________________________
VOX VOCIS 1.0: Hidden Gardens
A Chamber concert in memory of the victims of 11-M Madrid bombings, comprised of four interpreters using the voice in various ways and formulations, both live and recorded, and featuring a set of technological tools and moving images stemming from a digital camera, as well as from various videos created by means of a subsequent journey through the places where the terrorist bombings took place. Both types of images are transformed live.
As the title suggests, the voice constitutes the central material of the piece. The montage of language residues through digital editing was one of its starting points, created with a vast range of recordings which gave as a result phonetic aggregates that, on the one hand, resulted in sequences and loops and, on the other, provided some of the raw materials for the live voice in the process of being written down in scores. Besides, fragments of popular songs are used at very specific moments. Along with this occasionally fragmented polyphony, other recordings from two marvellous singers -Esperanza Abad and Belma Martín-, who have been intimately related to the output of these authors, are featured.
The speech part consists in the reading, at certain points, of lists featuring the age, name, occupation and nationality of the 191 people who died in Madrid as a result of the 11-M bombings, for the tragic event took place when the first version of «Vox-Vocis» was being proposed.
Together with the voices, musical interventions created by means of an invented instrument consisting in miked metal sheets and sensors of various kinds unfold. The piece is constructed through an almost «organical» addition of modules in which the thickening of materials is as important as the stimulus and connections that are progressively established in the 45 minutes of its total duration.
Leave a Reply
Lo siento, debes estar conectado para publicar un comentario.