He notado más que nunca durante este 2009, que muchas instituciones académicas y ensambles se están acercando a lo popular. Un buen ejemplo es este cuarteto con un Beatboxer de solista, aunque desde mi punto de vista no se aprovecha todo el potencial expresivo de esta música, pues lo que hace el solista es lo de siempre en el estilo “contemporáneo”. Creo que falta conocimiento de lo popular por parte de muchos compositores. Otro ejemplo es el Festival de música electroacústica de Bourges que este año abrió en su concurso una sección llamada arts electroniques. Creo que todo esto va de renovarse o morir, en todo caso es muy interesante. Espero que en el futuro se entienda que el beatbox más allá de ser una cantera tímbrica nueva, también contiene elementos expresivos y de discurso rítmico que pueden ser estudiados como materia prima para la creación sonora contemporánea.
Beatbox and other controversial methods of music making, face the in notes recorded music world. Thanks to involvement of young talented composers (Pawe? Hendrich, Gabriel and Paiuk Dobromi?a Jaskot) and the participation of top Polish beatboxers (Zgas, TikTak), this project has become a connection between the contemporary music scene and hip-hop.
«The performance of hip-hop musicians alongside the contemporary music group, was one of the most important events of the >> Warsaw Autumn << music festival.» (Micha? Mendyk, Dziennik, September 2008)
The mutual inspiration and support of initiatives have already shown results. Eduardo Moguillansky himself wrote a piece for the group, and the famous German singer Frank Woerner was a guest singer on one of their concerts.
Since the audience of these music genres is broad, there have been many controversial commentaries regarding this project. The appearance of both professional beatboxers and contemporary musicians on one scene is certainly a feature that distinguishes this project.
«Four educated classical musicians changed the face of the hermetic contemporary music world by making them open to pop-cultural influences. […] If you want to know what is on avant-garde level […] I recommend you listen to the Kwartludium album and come to a concert by the revolutionary quartet.” (Micha? Mendyk, Dziennik, Luty 2008)
wow, pedazo de obra cliché, los tiene todos. Sí, es 100% denominación de origen «contemporánea».